Blog

Czy kawa jest zdrowa? Fakty i mity na temat picia kawy

Czy kawa jest zdrowa? Fakty i mity na temat picia kawy

Kawa to napój, który towarzyszy nam od setek lat. Dla wielu filiżanka gorącej kawy to idealny sposób na dobry początek dnia. Jednak na temat kawy krąży wiele mitów. Jakie właściwości mogą płynąć z picia kawy oraz czy faktycznie jest ona zdrowa?

Picie kawy a zdrowie

 

Szacuje się, że kawa przybyła do Europy w XVI wieku. Ów napój sporządzany jest z palonych ziaren kakaowca, najczęściej podawany jest na ciepło. Wielbiona na całym świecie za smak, aromat, ale głównie za swoje właściwości pobudzające. Dzięki tym właściwościom bardzo często sięgamy po nią z rana, aby pobudzić się do działania, a także w środku dnia, by dać sobie energetycznego kopa i siłę na wykonywanie dalszych obowiązków. Przez lata narosło sporo mitów na temat kawy. Czy faktycznie picie kawy może być korzystne dla naszego organizmu? Czy kawa może być szkodliwa? Jaką ilość kawy możemy dziennie wypić, aby nie narażać naszego organizmu na niepożądane działania?

 

Korzyści płynące z picia kawy

Kawa jest naturalnym produktem, który spożywany w odpowiednich ilościach ma szereg właściwości leczniczych. Kofeina w niej zawarta działanie pobudzające, przeciwmigrenowe oraz przeciwastmatyczne. Zaleca się, aby dziennie spożycie kofeiny nie przekraczało 300mg, co przekłada się na 3-4 filiżanki kawy. Oto kilka korzyści, które mogą płynąć z picia kawy.

 

Poprawia pracę mózgu oraz ułatwia zapamiętywanie

Jak możemy przeczytać w raporcie EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) kawa wspiera pracę naszego mózgu, ułatwia zapamiętywanie oraz polepsza czas reakcji. Dzięki zawartej w niej kofeinie polepsza się również nasza koncentracja. Picie kawy może wspomagać nas przy wykonywaniu czynności wymagających skupienia, a także w pracy zmianowej czy dłuższej jeździe samochodem.

 

Wspomaga odchudzanie

Oczywiście, kawa sama w sobie nie jest magicznym środkiem na odchudzanie. Niemniej jednak kofeina zawarta w kawie może przyspieszyć nasz metabolizm, co może bezpośrednio wpłynąć na naszą wagę.

 

Obniża szanse zachorowania na cukrzyce typu drugiego

Szacuje się, że w Polsce obecnie na cukrzycę typu drugiego choruje prawie 3 miliony osób. Według naukowców z Uniwersytetu w Nawarze w Hiszpanii już jedna filiżanka kawy dziennie może skutecznie zmniejszyć szansę na wystąpienie zespołu metabolicznego – zbioru czynników, które zwiększają ryzyko rozwoju miażdżycy, cukrzycy, i chorób sercowo-naczyniowych.

 

Zmniejsza szanse zachorowania na chorobę Alzheimera czy demencję

Według dr Samanthy Gardener z Edith Cowan University regularne picie kawy może zmniejszyć szanse na wystąpienie łagodnych zaburzeń poznawczych, które bardzo często poprzedzają chorobę Alzheimera.

 

Wydłużenie życia

Dzięki przeprowadzonej w 2019 r. analizie ponad 40 badań zauważono, że regularne spożywanie od 2 do 4 filiżanek kawy dziennie może korzystnie wpłynąć na długość naszego życia.

 

Mity na temat picia kawy

Głównym mitem na temat kawy jest jej niekorzystny wpływ na zdrowie. Owszem, zbyt duża ilość spożytej kawy może powodować m.in.: drżenie rąk, niepokój, problemy ze snem czy koncentracją. Bierze się to jednak z powodu przedawkowania kofeiny, której dzienny limit spożycia wynosi około 300mg. Oto kilka kolejnych mitów, które krążą w internecie na temat kawy.

 

Kawa podnosi ciśnienie

Kofeina zawarta w kawie zwiększa naszą czujność oraz uwagę, co niektórym jednoznacznie może kojarzyć się ze zwiększonym ciśnieniem. Przy umiarkowanym spożyciu kawy nie powinniśmy mieć problemów z ciśnieniem, co więcej, badania mówią, że picie kawy może mieć korzystny wpływ na nasz układ sercowo-naczyniowy.

 

Picie kawy grozi zawałem

Od kilku lat, a dokładniej od 2009 roku, kiedy to przeprowadzono specjalistyczne badania i analizy na jednej z chińskich uczelni możemy mieć pewność, że kawa absolutnie nie przyczynia się do powstawania chorób wieńcowych. Picie kawy nie tylko nie zwiększa ryzyka chorób serca, ale wręcz może im zapobiegać. Spożywana w umiarkowanych ilościach, za jakie uznaje się około dwie filiżanki małej czarnej dziennie, obniża ryzyko problemów skupionych wokół serca

 

Picie kawy odwadnia

Pomimo że kawa, a w zasadzie kofeina, ma właściwości moczopędne, nie jesteśmy narażeni na odwodnienie z tego powodu. Pijąc kawę, dostarczamy również wodę do naszego organizmu, dzięki czemu moczopędne działanie kofeiny ma znikomy wpływ na nasze nawodnienie.

 

Kawa wypłukuje magnez z organizmu

Jeśli chodzi o magnez, sprawa jest bardzo prosta. Prawdą jest, że kawa – szczególnie pita w większych ilościach – zwiększa ilość wydalanego magnezu z naszego organizmu. Szacuje się, że około 300mg kofeiny zawartej w 3-4 filiżankach kawy odpowiada za wydalenie około 4mg magnezu z organizmu. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że w filiżance o pojemności 200ml znajdziemy ponad 7mg magnezu, dzięki czemu w ogólnym rozrachunku kawa dostarcza więcej magnezu do naszego organizmu, niż go wypłukuje.

Popularność tego mitu może wynikać z faktu, że spore ilości kawy są spożywane głównie przez osoby zabiegane i zapracowane, które nie mają czasu na zadbanie o zbilansowaną dietę. Odpowiednie nawodnienie i zrównoważona dieta to podstawa zdrowego żywienia.

 

Czy kawa jest zdrowa?

 

Czy dzieci mogą pić kawę

Dziecko pijące kawę to zdecydowanie niecodzienny widok. Napój ten kojarzy nam się głównie z dorosłymi, zapracowanymi ludźmi, którzy chcą się rozbudzić, bądź dodać siły i motywacji do dalszej pracy. Spora część ludzi jako argument za nie podawaniem dziecku kawy traktuje zawartą w niej kofeinę, którą możemy przecież znaleźć w herbacie, napojach typu coca-cola, a nawet w takich produktach jak kakao czy czekolada.

Badania na temat kofeiny wykazują, że dzieci w wieku 4-6 lat mogą spożywać do 45 mg kofeiny dziennie, dzieci w wieku 7-10 lat już 68 mg kofeiny, a w wieku 10-12 lat nawet 85 mg. Dzięki temu wiemy, że filiżanka słabej kawy nie powinna zaszkodzić naszemu dziecku. Jeśli jednak się na to zdecydujemy, warto zwrócić uwagę, aby dziecko nie spożywało w ciągu dnia innych produktów z kofeiną, aby nie przekroczyć dziennej zalecanej dawki.

Zamiast zwykłej kawy warto jednak  podać dziecku kawę bezkofeinową albo kawę zbożową. Szczególnie warto pod uwagę wziąć drugą opcję  kawa zbożowa nie pobudza, więc może być spożywana o każdej porze dnia. Dodatkowo bogata jest w błonnik, który wspomaga pracę jelit i niweluje uczucie głodu.

 

Kto nie powinien pić kawy

Pomimo szeregu prozdrowotnych właściwości kawy, nie jest ona wskazana dla wszystkich. Unikać jej powinny przede wszystkim osoby, które mają problemy ze snem – kawa bowiem działa pobudzająco, co może dodatkowo wpłynąć na problemy z zasypianiem.

Kawa nie jest również polecana osobom, które cierpią na schorzenia układu trawiennego jak wrzody żołądka, choroba refluksowa, choroby dwunastnicy czy trzustki. Zawarte w kawie składniki pobudzają żołądek do wydzielania większych ilości kwasu solnego, co może prowadzić do nasilenia objawów choroby.

Kobietom w ciąży natomiast zaleca się spożywanie kawy do minimum. Regularne spożycie kawy w większych ilościach może zwiększyć ryzyko przedwczesnego porodu, poronienia, lub zmniejszonej masy ciała dziecka. Warto jednak skonsultować to bezpośrednio ze swoim lekarzem.

 

Zastosowanie kawy w kosmetologii

Poza piciem kawa również ma szereg innych zastosowań. Szczególnie warto zwrócić uwagę na zastosowanie kawy w kosmetyce. Producenci kosmetyków uważają, że kofeina zawarta w kawie może wspomagać wzrost włosów, poprzez stymulowanie ich cebulek.

Kofeinę znajdziemy również w wielu preparatach wyszczuplających – głównie za sprawą jej pozytywnego działania na krążenie krwi. Kofeina również może hamować rozwój nowych komórek tłuszczowych.

Popularny również jest domowej roboty peeling do ciała na bazie zmielonej kawy, który pomoże oczyścić naszą skórę. W tym celu należy zalać 3-4 łyżki zmielonej kawy niewielką ilością wrzącej wody, a następnie dodać do tego sok z 3/4 cytryny oraz kilkanaście kropel oliwy z oliwek. Po wymieszaniu tych składników powinnyśmy uzyskać papkę, którą należy nałożyć, wmasować w skórę, a następnie spłukać. Dzięki temu zabiegowi możemy cieszyć się oczyszczoną skórą.

 

Podsumowanie

Kawa to świetny napój, nie tylko dzięki walorom smakowym, ale także właściwościom zdrowotnym. Warto jednak pamiętać, aby nie przekraczać rekomendowanej dziennej dawki kofeiny. Uchroni nas to przed niepożądanymi działaniami, a także pozwoli w pełni cieszyć się ze spożywania tego naparu.

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.